دوشنبه 17 آبان 1389
      استاد حوزه و دانشگاه:
اجتهاد منحصر به تتبع در فروعات فقهي نيست
  خبرگزاري رسا ـ عضو هيئت علمي دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: تفسير، كلام، فلسفه و حتي قرآن از جانب فقه محوران با كم لطفي مواجه شده است.
    حجت الاسلام محمد مهدي گرجيان، عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري رسا، با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر توجه حوزه هاي علميه به فلسفه بيان داشت: فلسفه، مادر علوم اسلامي محسوب مي شود و با توجه به گستره وسيع آن، پاسخگويي به مباحث اعتقادي توسط آن امكان پذير است.
   استاد جامعه المصطفي العالميه عنوان كرد: بايد قبول كنيم كه تمام كلام، فقه و اصول نيست و اگرچه فقه داراي جايگاه والايي است اما مباحث اعتقادي بايد در درجه اول، اخلاق در جايگاه دوم و سپس به فقه پرداخته شود.
   اين استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از منحصر كردن مقام اجتهاد به متتبعان فقه، گفت: اجتهاد به معناي دانستن فروعات فقهي نيست بلكه اجتهاد در مباحث اعتقادي كه اصل دين را حفظ مي كند نيز بايد مطرح شود.
     مدرس حوزه و دانشگاه، با بيان اينكه خط سير حوزه‌هاي علميه بر مدار فقه و اصول است، گفت: تفسير، كلام، فلسفه و حتي قرآن از جانب فقه محوران با كم لطفي مواجه شده است.
   وي بيان داشت: ما بايد از سيره اهلبيت(ع) پيروي كنيم و همان گونه كه امام صادق به مباحث ديگر علمي مي پرداختند و شاگرد تربيت مي كردند ما نيز آنگونه عمل كنيم.
        استاد فلسفه و عرفان تاكيد كرد: نبايد علم را به فقه و اصول منحصر كنيم بلكه بايد مراكز تخصصي براي فلسفه و اعتقادات داشته باشيم و به استاد و شاگرد و مدارس اختصاصي اين علوم بها دهيم.
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 2069
   

 

 

 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

مهر حوزه
مجری سایت : شرکت سیگما