سه‌شنبه 4 آبان 1389
      تأكيد مدير حوزه‌هاى علميه بر استفاده تخصصى صداوسيما از روحانيون
مدير حوزه‌هاى علميه گفت: تشكيل دانشكده صداوسيما در جوار حوزه علميه و استفاده از حوزويان در اداره و برنامه‌سازى رسانه ملى، خلأهاى موجود را رفع مى‌كند. 
به گزارش مركز خبر حوزه، آية‌اللّه مقتدايى، روز شنبه سوم مهرماه در مراسم آغاز سال تحصيلى دانشكده صداوسيماى قم كه با حضور اساتيد، دانش‌پژوهان و مسئولين اين دانشكده برگزار شد، اظهار داشت: تشكيل اين دانشكده در قم و در جوار حوزه علميه، امر مبارك و مهمى است كه تأسيس آن در راستاى پاسخ‌گويى به برخى اشكالات وارده به صداوسيما است.
مدير حوزه‌هاى علميه افزود: دانش‌پژوهان دانشكده صداوسيما، اين مجموعه را شعبه‌اى از مدارس علميه بدانند كه مانند ساير مراكز تخصصى حوزوى به تحصيل و تدريس دروس تخصصى در عرصه رسانه مشغول هستند.
وى افزود: ساخت فيلم‌هاى خالى از هرگونه پيام انسانى، اخلاقى و دينى و حتى بعضاً مبتذل و غيرمطابق با شأن جمهورى اسلامى و دين اسلام و... از جمله اشكالاتى است كه مدام از بخش‌هاى مختلف بر رسانه ملى وارد مى‌شد كه بر اين اساس ضرورت تأسيس دانشكده‌اى در كنار حوزه علميه احساس شد.
مدير حوزه‌هاى علميه ادامه داد: حضور طلاب و فضلاى حوزه كه در عرصه دين تخصص كافى دارند، در چنين دانشكده‌اى براى ساخت فيلم‌هاى دينى و نظارت عميق و دقيق بر روند فعاليت‌هاى دينى صداوسيما بسيار تأثيرگذار است.
آية‌اللّه مقتدايى بيان داشت: متأسفانه امروز در برنامه‌هاى تلويزيونى و فيلم‌ها كسانى حضور دارند كه تخصصى در عرصه مسايل دينى و اخلاقى ندارند و تنها بر اساس ذهنيت‌هاى شخصى دست به توليد فيلم مى‌زنند.
عضو خبرگان رهبرى تصريح كرد: افرادى كه اين فيلم‌ها را مى‌سازند با امور دينى آشنايى ندارند و نمى‌توانند مطلب را به خوبى منتقل كنند و حتى گاهى دچار اشتباهاتى مى‌شوند؛ البته خلأ قوانين و دستورالعمل‌هاى دينى براى برنامه‌ها و فيلم‌ها نيز يكى از عوامل موثر در عدم موفقيت برخى فيلم‌ها و برنامه‌هاست.
ايشان با اشاره به جلسه اخير خبرگان رهبرى و برخى بيانات مقام معظم رهبرى در زمينه مشكلات فرهنگى كشور، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تأكيد داشتند كه در بخش‌هاى مختلف خلأ روحانيت و معنويت به وضوح احساس مى‌شود و حضور روحانيون بسيار مهم و ضرورى است.
وى تصريح كرد: مبادا با حضور حوزويان نيز محصولات و توليدات اين مجموعه داراى اشكال باشد؛ بنابراين كارها بايد با ظرافت انجام شود و از نيروهاى مهذب، خود‌ساخته، فاضل و مشهور به فضل و اخلاق در حوزه، استفاده شود.
مدير حوزه‌هاى علميه خاطرنشان ساخت: دانش‌پژوهان اين مركز نبايد از حوزه رها شوند؛ بلكه بايد همواره خود را طلبه حوزه بدانند و زى طلبگى را رعايت كنند و با حوزه هميشه مرتبط باشند.
آية‌اللّه مقتدايى پيشنهاد داد: از اساتيد اخلاق حوزه در راستاى برگزارى جلسات اخلاق در دانشكده صداوسيما براى دانش‌پژوهان اين مركز استفاده شود، تا توانايى اخلاقى و معنوى آن‌ها ارتقا يابد.
عضو خبرگان رهبرى گفت: انتظارى كه از اين دانشكده مى‌رود ايجاد تحول دينى و مذهبى در سطح صداوسيما و تأثيرگذارى در همه شبكه‌هاى داخلى و خارجى ايران است؛ حوزه علميه هم در اين راستا از هيچ كمكى در رفع موانع موجود دريغ نمى‌كند.
مدير حوزه‌هاى علميه ادامه داد: استفاده از خواهران طلبه در اين دانشكده كار بسيار شايسته و ضرورى است كه حضور بانوان طلبه در صداوسيما مى‌تواند در بدنه اين سازمان و توليد برنامه‌هاى دينى تأثيرگذار باشد.
آية‌اللّه مقتدايى اضافه كرد: حضور چند دقيقه‌اى خواهران طلبه با پوشش و حجاب اسلامى در شبكه‌هاى تلويزيونى و برنامه‌هاى صدا وسيما از ده‌ها سخنرانى ائمه جمعه درباره حجاب و عفاف مؤثرتر است.
وى در ادامه خواستار تعامل بيشتر ميان معاونت‌هاى آموزشى و پژوهشى سازمان صداو سيما و حوزه علميه شد و اظهار داشت: علاوه بر تعاملات آموزشى و پژوهشى، رسانه ملى مى‌تواند از معاونت تبليغ و معاونت تهذيب حوزه‌هاى علميه در پيشبرد اهداف نظام در صداوسيما استفاده كنند.
مدير حوزه‌هاى علميه اظهار داشت: همان‌طور كه فيلم‌هايى با مضامين نظامى و انتظامى قبل از پخش مورد تأييد مسئولان نظامى و انتظامى قرار مى‌گيرد، پخش فيلم‌هايى كه در آن‌ها افرادى نقش روحانيون را بازى كرده و حضور دارند، بايد مورد نظارت حوزه علميه قرار گيرند.
آية‌اللّه مقتدايى هم‌چنين با اظهار گله‌مندى از صداوسيما در خصوص عدم توجه به حساسيت فيلم‌هاى مربوط به روحانيت گفت: تاكنون براى اين منظور دو نامه رسمى از سوى شوراى عالى حوزه‌هاى علميه به مديران سازمان صداوسيما ارسال شده، اما عملى نشده و ما انتظار داريم ترتيب اثر دهند، چون حركات و بيانات يك روحانى در فيلمى كه نقش داشته و بازى كرده، در انظار عمومى بسيار تأثيرگذار است.
ايشان افزود: اگر يك فردى در فيلمى نقش روحانى را بازى كرده، يا نقشى داشته، بايد قبل از پخش، حوزه آن را ببيند تا چنان‌چه اشكالى داشت، مرتفع شود؛ چون برخى اشكالات در اين فيلم‌ها وجود دارد كه غير از روحانيون فرد ديگرى نمى‌تواند تشخيص دهد.
مدير حوزه‌هاى علميه گفت: روحانيونى كه در صداوسيما و فيلم‌هاى مختلف حضور دارند و نقش‌آفرينى مى‌كنند در نگاه مردم نماينده حوزه علميه، مراجع عظام و امام زمان عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشريف هستند؛ بنابراين بايد از سوى حوزه علميه بر اين فيلم‌ها نظارت شود.
آية‌اللّه مقتدايى در پايان خاطرنشان كرد: اگر رفتار آن‌ها مطابق روش سنتى حوزه نباشد و يا در مواردى نقش‌آفرينى كنند كه از حوزه و حوزويان انتظار نمى‌رود؛ قطعا به ضرر حوزه و روحانيت است و تحقير روحانيت را به همراه دارد و به صلاح نظام و صدا‌وسيما هم نيست.
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 570
   

 

 

 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

مهر حوزه
مجری سایت : شرکت سیگما